Länge leve' Kungen!

Tolkade jag min kollega Alexandra korrekt nu? Vill hon bli av med kungen, Ers majestät, Carl XVI Gustaf? Sälja honom?! I sådana fall vill jag mer än gärna tillägga att jag och min mormor under en kopp kaffe tidigare idag diskuterade just det här, vad kungen egentligen gör och vad han kostar oss medborgare.  Så lyssna nu gott folk, huruvida vi än vrider och vänder på det här bör det, faktiskt (!) kosta oss mer att ha en president. Mormor berättade även att cirkus 80% av Sveriges befolkning vill bevara monarkin, kanske inte minst med tanke på att vi är vana vid det, då landet trots allt hållit kvar vid  monarkin i över 1000 år. Det är dessutom mycket förknippat med landets historia och kultur, för att inte tala om den trygghet och högtidlighet kungligheterna utstrålar. Och och och, festkänsla! Vad vore nobelfesten utan Kungen och Drottningen? Gott folk, vad tror ni alla dessa valkampanjer i jämna mellanrum kostar? Då kanditader från olika partier skall visa vad de går för. Visserligen blir inte Victorias bröllop gratis, lååångt ifrån vill jag gissa. Men å andra sidan,  vilken fest det kommer bli! Nog kommer det dröja ett tag då bland annat lokaler skall renoveras, men försommaren 2010 smäller det! Sitter du klistrad brevid mig i soffan då, Alexandra?

/L


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0